• Thuis
  • Teams
    • Heren 1
    • Dames 1
    • Heren 2
    • Dames 2
    • Heren 3
    • Heren 4
    • Mannen U18
    • Mannen U16-1
    • Mannen U16-2
    • U14
    • U12-1
    • U12-2
    • U10
  • Informatie
    • Organisatie
      • Bestuur
      • wedstrijdsecretariaat
      • Technische Commissie
      • Vertrouwenspersoon
      • Bijzondere leden
      • Veilig sportklimaat
      • VOG verklaring
    • Competitie
      • Tafelen
      • Digitaal wedstrijdformulier
    • Lidmaatschap
      • Contributie
      • Opzeggen lidmaatschap
      • Digitaal inschrijven
      • Regelementen
    • Sporthallen
    • Toernooien
    • Downloads
    • Scheidsrechters
    • Sponsoring
    • Videokanaal River Trotters
    • Disclaimer en Privacy
    • Club van 100
  • Contact
  • Thuis
  • Teams
    • Heren 1
    • Dames 1
    • Heren 2
    • Dames 2
    • Heren 3
    • Heren 4
    • Mannen U18
    • Mannen U16-1
    • Mannen U16-2
    • U14
    • U12-1
    • U12-2
    • U10
  • Informatie
    • Organisatie
      • Bestuur
      • wedstrijdsecretariaat
      • Technische Commissie
      • Vertrouwenspersoon
      • Bijzondere leden
      • Veilig sportklimaat
      • VOG verklaring
    • Competitie
      • Tafelen
      • Digitaal wedstrijdformulier
    • Lidmaatschap
      • Contributie
      • Opzeggen lidmaatschap
      • Digitaal inschrijven
      • Regelementen
    • Sporthallen
    • Toernooien
    • Downloads
    • Scheidsrechters
    • Sponsoring
    • Videokanaal River Trotters
    • Disclaimer en Privacy
    • Club van 100
  • Contact

tekens en Signalen

  • Scheidsrechtersignalen
  • Scores
  • Wedstrijdklok
  • Wedstrijdtafel
  • tekens 
  • overtredingen

SCHEIDSRECHTERSIGNALEN
Om voor iedereen  duidelijk aan te geven wat de scheidsrechter heeft geconstateerd zijn er signalen.Bij scores geeft de scheidsrechter aan wat het aantal punten is. Bij overtredingen wordt de soort overtreding aangegeven en dan de richting waarin we weer verder gaan spelen. Bij fouten wordt aan de jury doorgegeven wie de fout maakt, het type fout en de straf die daar bij hoort.

EEN SCORE TOEKENNEN OF ANNULEREN
Een scheidsrechter moet vaststellen hoeveel punten er aan een score worden toegekend. Dat doet hij door zijn hand op te steken en het aantal punten aan te geven voor die score.Bij een poging om drie punten te scoren doet de scheidsrechter één hand omhoog met drie opgestoken vingers. Als de score zit gaan beide handen omhoog met drie opgestoken vingers. Dan weet iedereen dat er drie punten zijn gescoord. Dit doet alleen de volgende scheidsrechter (trail), want die constateert of de bal in/door de basket gaat.Om een score te annuleren beweegt de scheidsrechter zijn armen voor de borst.SIGNALEN VOOR DE TIMER EN SCHOTKLOK OPERATOR
Het is voor de tijdwaarnemer en de schotklokoperator belangrijk om te zien wanneer hij de klok moet starten of stilzetten. De volgende signalen zijn dan ook aan de tijd gekoppeld

ADMINISTRATIEF / COMMUNICATIE
Binnen de wedstrijd zijn er signalen om bijvoorbeeld wissels of een time-out aan te geven. Dit zijn de administratieve signalen.Nadat de afhandeling van de communicatie met de jury is gedaan, communiceren de scheidsrechters met 'duim op' naar elkaar om aan te geven dat de wedstrijd kan worden hervat.

 

TYPE OVERTREDING
Bij een overtreding geeft de scheidsrechter aan welke overtreding hij heeft geconstateerd. 

AFHANDELEN VAN FOUTEN
Bij het afhandelen van fouten wordt een bepaalde volgorde aangehouden om de spelers, teambegeleiders, toeschouwers en jury te informeren. Eerst wordt door de scheidsrechters voor een fout gefloten en direct aangegeven of dit een fout tijdens een doelpoging was (dan aantal vrije worpen onmiddelijk aan geven - signaal 46), of dat dit niet in een doelpoging is (dan onmiddelijk naar de speelvloer wijzen- signaal 47). Dan volgt het informeren van de jury met het spelersnummer, de soort fout, en het vervolg van de wedstrijd.


STAP 1: DOORGEVEN VAN HET NUMMER
Het is tegenwoordig ook toegestaan om nummers tot aan 99 op het shirt te hebben. De scheidsrechter geeft dan eerst het tiental door (met de rug van de hand(en) naar de jurytafel) en dan het enkele getal met de handpalm naar de jurytafel.

  

STAP 2: NA DE NUMMERS HET TYPE FOUT
Nadat de nummers zijn doorgegeven volgt het aangeven van de soort fout die gemaakt is.  

STAP 3: HET VERVOLG VAN DE WEDSTRIJD
Nadat de fout is aangegeven wordt het vervolg van de wedstrijd bekend gemaakt. Dat kan zijn door een inworp of door vrije worpen.Dit laatste signaal wordt zowel naar de jury als naar de spelers op het veld herhaald. Hierbij draait de scheidsrechter dus met zijn gezicht naar het midden van het veld. En hij geeft dan met linker- of rechterarm de speelrichting aan of het aantal vrije worpen.

VRIJE WORPEN
Wanneer er vrije worpen worden toegekend na een fout, dan worden er door de beide scheidsrechters signalen gegeven.De leidende scheidsrechter (die op de eindlijn staat) geeft het aantal vrije worpen aan die nog te nemen zijn (stap 1) en stelt de bal ter beschikking aan de vrije worp schutter.De volgende scheidsrechter neemt dit aantal over en geeft dat aan, zodat ook de jury en de anderen dit kunnen zien (stap 2).


Een punt: één vinger op en neer vanuit de pols

-

Twee punten: twee vingers op en neer vanuit de pols

-

Driepunts-doelpoging

Geslaagde driepunts-doelpoging

Score annuleren of spel dood: snel armen (schaarbeweging) voor de borst heen en weer

-

Stop wedstrijdklok of start de wedstrijdklok niet: open hand vingers bij elkaar

-

Stop wedstrijdklok voor een fout: gesloten vuist, wijs met handpalm omlaag naar middel van de (fout)speler

-

Nieuwe 24 seconden klok: ronddraaiende hand/vinger

Tijd gaat in: beweeg hand snel naar beneden

-

Nummer 4

Nummer 5

Nummer 6

Nummer 8

Nummer 10

Nummer 10

Nummer 14

Ongeoorloofd gebruik handen: sla op de pols

Blokkeren (aanval of verdediging): beide handen op de heupen

Vasthouden: grijp pols vast

Overmatig gebruik ellebogen: beweeg arm naar achteren

-

Technische fout: maak een T en laat je handpalm zien  

Duwen of doordringen zonder bal: maak duwende beweging  

Doordringen met bal: sla met gebalde vuist tegen handpalm  

Diskwalificerende fout: handen omhoog, gebalde vuisten tonen

Fout begaan door ploeg met balbezit: gebalde vuist naar de basket van de ploeg die de fout beging

Dubbel fout: met gebalde vuisten zwaaien

-

Onsportieve fout: pols beetpakken

1 vrije worp

2 vrije worpen

3 vrije worpen

Wissel: armen kruisen

Speler veld in: open hand, wuivend gebaar in de richting van de speler

 - 

Time-out: maak T met wijsvinger en hand

Communicatie met de tafel: duim omhoog   

Zichtbaar tellen (5 en 8 seconden): vingers geven het tellen aan, hier bijvoorbeeld 1, 2 en 5

 - 

 - 

 Lopen: vuisten om elkaar heendraaien  

 - 

 ​Fout dribbelen of second dribbel: handen op en neer bewegen

 - 

24 seconden: vingers raken de schouders

Dragen van de bal: halfdraaiende voorwaartse beweging met de hand

 - 

 - 

Terugspelen over middenlijn: zwaaien met de arm met wijzende wijsvinger

-

3 seconden: laat 3 vingers zien

5 seconden: laat 5 vingers zien 

8 seconden: laat 8 vingers zien

Opzettelijk voetbal: vinger wijst naar voet

Uitbal en/of richting van het spel: wijs met vinger parallel aan zijlijn

Sprongbal: armen en duimen wijzen omhoog

Hoe werkt het? Lees het hier
en plaats je bestelling

CONTACT  info@rivertrotters.nl
BESTUUR  bestuur@rivertrotters.nl 
WEDSTRIJDSECRETARIS ws@rivertrotters.nl
WEBMASTER  webmaster@rivertrotters.nl
PENNINGMEESTER  pm@rivertrotters.nl

contact